Fanny Terno & Thomas Vauthier
2023/04/21 - 04/23


Kyojima, 
capital’s island, 
today’s island, 
friendly murmurs under the 
half-open genkan, 
in the shade we talk, 
the rain, the fine weather, houses 
that lengthen, that stretch, 
the hymn of the shotengai,
the skytree-chan that watches 
over, her belly full of fireflies, 
the alleys that snake and the 
gutter cats, 
corrugated roofs, the fire spreads, 
stopped by the houses, not of 
straw but of stone, 
the newborn sprouts embrace the 
concrete, the asphalt, the earth,
pierced, 
and in the semi-public pots 
exhibited in front of houses, it is 
growing wild and nice, 

in the future atlantis,

Here what we do is 
proto-archeology, 
contemporalogy,
still alive
京島、
京の島、
今日の島、
半開きの玄関からかすかに聞こえる音、
あの影、
雨、晴れ、伸びる家、商店街の音楽、
田舎か小さな村かスマートシティか、
大きなお腹の蛍みたいなスカイツリーちゃんが見守る街、
蛇と野良猫の小道、
波形スレート屋根、
広がる火事、藁ではない石造りの家に止められる、
広がる新芽、
アスファルト、コンクリート、地面を貫く、
家の前に飾られたセミパブリックな鉢植え、
自分らしく、生きながら、

将来のアトランチスで

私たちは原始時代学であり、
同時代学であり、

生き続けている
This exhibition is rooted in the documentary practice of the duo Engawa, composed of Fanny Terno and Thomas Vauthier. Together, they have been exploring city landscapes since 2016, with a particular interest in Japanese cities and the dynamics of revitalization that are unfolding there. Since 2019, they have been focusing on the city of Onomichi (Hiroshima-ken), after a period of volunteering with the Akiya Saisei Project association, in charge of renovating vacant houses. In 2022, they discovered a distant cousin of Onomichi in Tokyo, the district of Kyojima (Sumida-ku), where Thomas has been living since July. It shares with Onomichi some surprising similarities: The bubbling of contrary and paradoxical forces - where the old hybridizes with the most contemporary, where the pressure to zoning clashes with the resistance of informality, the risk of catastrophe with the serenity of life, the vestiges of old time with the horizon of disappearance. 

Fanny and Thomas sought to grasp these different energies at work and to make them felt. By producing a sort of documentary, but of a somewhat peculiar kind. For once, no human figure. Not even architecture, strictly speaking. But plants. Arrangements. DIY. Animals. Shapes. Textures. The human is there but elsewhere, in the background. 

The human is also in their glances, in their artistic gestures, in these various degrees of agency, of representations. The ballad, the wandering, and the gathering are at the origin of this herbarium of materials : sensations, photographs, found objects. With a particular attention for the spaces in between, both private and public - the front of houses. Spaces of coexistence, of negotiation. Where plant pots (鉢植え, hachiue) are arranged, but also where more informal forms of life also seek to make their nests, in the interstices. Plants, described as "invasive", spontaneous and wild. Mini-altars of greenery are created, arranged with makeshift materials, in the middle of discarded objects. That are like urban sculptures, waiting to be seen at their true value, found sculptures. This is also where birds land, where bees forage, where cats hang out and where Kyojima's turtles spend time. 

These spaces of creativity abound and are particularly vivid in Kyojima. Fanny and Thomas propose the fruit of their gathering, starting from factual representations (photographic) while exploring different modes and degrees of mimesis - from installation to sculpture and painting, while also inscribing their practice in resonance with UNTITLED space's character, through in situ interventions. Like so many attempts to touch, draw out the essence and share these forms of Kyojima vernacular beauty.
本展は、ファニー・テルノとトマ・ヴォーティエによるアーティストデュオ「Engawa」のドキュメンタリーの実践に根ざしています。彼らは共に2016年から都市の風景を探求しており、特に日本の都市とそこで展開されている再生の力学に関心を寄せています。2019年からは、空き家の改修を担当する団体「尾道市空き家再生プロジェクト」でのボランティア活動を経て、尾道市(広島県)に注目しています。2022年7月、尾道の遠い親戚のような存在である京島(墨田区)を発見して以来、トマは7月からそこで暮らしています。京島と尾道には意外な共通点があります。例えば、古いものと現代的なものが混在し、都市計画によるゾーニングの圧力と地域住民の開発に対する抵抗がぶつかり合っている状態や、大災害のリスクと生活の穏やかさ、古い時代の名残と消滅の地平...といった相反する逆説的な力が沸き起こっています。

ファニーとトマは、これらの異なるエネルギーが働いていることを把握し、それを実感できるようにしようと試みました。それはある種のドキュメンタリーでありながら、少し特殊なものでもありました。今回限りは、人物の姿はなく、厳密には言えば建築物でもない。しかし、植物であり、アレンジメント、DIY、動物、形、テクスチャー… 人間はそこにいながら、他の場所、背景の中にもいるのです。

人間もまた、それらの視線や芸術的なジェスチャー、さまざまな度合いの代理人や表象の中にいるのです。バラードや、放浪、収集は感覚、写真、拾った物などの素材のハーバリウム(植物標本)の起源でもあるのです。特に、私的な空間と公的な空間の間にある空間、つまり家の前面に注目しています。共存とその交渉の空間。鉢植えが配置される場所であると同時により日常的な生命体の姿もまた、その狭間に巣を作ろうとする場所であります。「外来種」とも言われる植物が、自然に発生し野生化しています。廃棄されたオブジェの中にその場しのぎの材料で配置された緑のミニアーチが作られています。それはまるで都市の彫刻のようで、その真価が問われるのを待っているファウンドスクラプチャーのようです。ここは、鳥が舞い降り、蜂が採餌し、猫がたむろし、京島の亀が過ごす場所でもあります。

このような創造的な空間が、京島では特に鮮明に存在しています。ファニーとトーマスは写真という事実の表現から出発し、インスタレーション、彫刻、絵画といったさまざまな様式や擬態の度合いを探求しながら、またその場の介入を通してUNTITLED space の性質と共鳴し、彼らの実践を提案します。京島の風土の美しさに触れ、その本質を引き出し、共有しようとする多くの試みのように




    About the artists:
Fanny Terno (b.1992, Monaco, she) and Thomas Vauthier (b.1993, Paris, France, they/he) are artists-researchers, working together as a duo since 2016. In their transdisciplinary practice, they explore the potential of art as a tool for ecological and social revitalization. They produce street photography and mixed media documentaries, collaborative events, build spatial displays and animate alternative places. They graduated from French art schools (National School of Photography of Arles, Fanny; École nationale supérieure des Arts Décoratifs, Thomas) and are now enrolled in research-creation PhD between France (Aix-Marseille University, National School of Photography of Arles) and Japan (Kyoto City University of the Arts, Fanny; Tokyo University of the Arts, Thomas). 
They set up experiential situations that attempt to test the potential of a collective making of artistic practice, in the register of inhabitation of exhibition spaces (Sorry, have to live) or in that of the community (Dés-œuvres de jeunesse). Their approach also unfolds around the design of socially engaged situations, whether it is the creation of a participatory canteen (In Vivo, in the National Superior School of Photography in Arles, France), or their involvement in an alternative and rural place, Lizières, a cultural center of residences and socially engaged experiments in France, or the construction of a chashitsu in a depopulated Japanese village (Shashin-an).
Through the use of the photographic medium, they place themselves as witnesses of urbanistic evolutions, documenting cities suffering from the dynamics of devitalization (Onomichi Monogatari) and forms of urban nature, whether they are only decorative (Transfiguration) or, on the contrary, whether they manifest a kind of informal survival (Kyoto Survey).
Their projects have been exhibited in Kyoto (Yokai Soho Gallery, French Institute of Kansai/Kyoto, Tomo Gallery), Tokyo (Spiral Art Center, Nakacho no ie), and in France (Grand Palais, Le Huit Gallery, La Capela, La Générale, École Nationale Supérieure de la Photographie d’Arles, Ricard Foundation); and discussed in many institutions (Kyocera Museum, National Institute of Art History, National Library of France, Aix-Marseille University, École Nationale Supérieure du Mans, Cité Internationale des Arts).


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