(un)visual latency
Anais-karenin
08/10/2021 - 31/10/2021
URADANA Gallery, 2-57-7 Kyojima Sumida
ONA project room is excited to announce its collaboration with Tokyo based, Brazilian artist Anais-karenin and Sumida Art Expo 2021.
「(un)visual latency」 is an invitation to open our ears and all our senses to listen to the plant’s world. Not only through vegetal perspective but beyond it, perceiving symbiotic* and coexistent relations that plants establish with others, learning with them the art of existing-with, not just as an individual. Here, the invisible lines of these connections appear in a sensitive way, opening a deep layer to perceive the plant’s ancestral technologies of multi-existence. By extracting the color of the plant, their immanence is revealed through the perspective of animism, understood by the artist as an expression of plants intuition. The herbs here are all used in folk indigenous medicine, and were selected by the manifestation of their souls to the artist, which represents Anaiskarenin’s long trajectory of learning how to talk with the plants, doing remedies based on her ancestral knowledge.This, combined with science, shows us that the color green in plants evolved from ancestral blue seaweeds, becoming a symbiosis between plants and chloroplast*, which portrays the connections between plants, soil and deep sea. These extracted colours were transformed into a sound made in collaboration with Tatsuro Murakami. Representing a plant voicing, the notes was not decided by the artists, but using the color code of the plants mixed with mineral codes. By putting mineral and vegetal together, the exhibition portrays interdependency relations.The exhibition shows us the reverence to the plants and all elements connected with them through the soil, through their historical evolution, their souls and mythology. Mixing science, folk knowledge and speculative imagination with no hierarchy, “(un)visual latency” invites us to perceive the plants beyond categories, connecting with the visible and invisible.
*symbiosis is a long-term association between two organisms of different species.
*chloroplast is an organelle of plant’s cells and other photosynthesizing organisms, such as algae and some protists. It has chlorophyll, the pigment responsible for its green color.
For this special project, we leave UNTITLED Space to show the beautiful work of Anais-karenin at URADANA Gallery. The project is part of Sumida Art Expo 2021, an art event that takes place in October in the Sumida area.
この度、Sumida Art Expo 2021の期間中にONA project roomはAnais-karenin「(un)visual latency」を開催いたします。
「(un)visual latency」は、植物の世界に耳を傾け、植物を心と五感で感じ取れる場所です。Anais-kareninは、植物をひと つの個体として見るのではなく、他の生き物などの存在との共生*や共存の関係を感じ取って欲しいという想いから、 今回の作品制作をしました。それらの間にある目に見えないコネクションというものは、彼らは遥か昔から熟知し活用 していたもので、それはある種の生存術でもあると言えます。 彼女の解釈では、植物の色を抽出するということは、その内在性や本質が明らかにすることです。その色というのは、 植物の”表現”でもあると解釈できると思います。アニミズムを研究する彼女は、幼少期から薬草やハーブの研究も重ね てきており、先人から続く原住民の知恵や、東洋医学の知識を勉強してきました。ここにあるハーブはすべて、世界各 地の先住民たちの民間療法に使われているもので、彼女に心を開いてくれた植物たちでもあります。 私たちが当たり前のように目にする植物の緑色というのは、その祖先である藻類の青色から進化したことがきっかけと 言われています。それは、植物と葉緑体*の共生が原因なったことも関係しています。つまり植物、土、そして深海と いうのは、全てが繋がりあっていて、それにより今の植物の緑という色が存在しているとも言えるのです。 今回の展示にあたり彼女は、3つの植物から抽出された色のカラーコードを識別しました。そしてそれを更にミネラル の元素記号と混ぜ、オリジナリティのある記号の羅列を作りました。サウンドアーティストである村上達郎氏のコラボ により、それらすべての記号を、音階を通じて音名に変換させました。そこから和声を構築したり、順番を整理したり することで、音楽が制作されました。植物の声を表現したとも言えるこの音楽は、人の手によって作曲されたのではな く、植物たちの声そのものであるとも言えます。 この展覧会では、植物への畏敬の念、また植物が周囲と結びつくすべての要素を、歴史的進化、魂、神話的な観点を ベースに、科学や古くから伝わる知識、そしてAnais-kareninの想像力を、フラットな視点で混ぜ合わせて表現していま す。今回の展示が、固定概念を超えて植物を理解すること、目に見えるものと見えないものとを結びつけることの助け になれば、彼女の本望でしょう。 *共生 異なる種の2つの生物が長期的に結びつくこと。
*葉緑体 植物や藻類、原生生物などの光合成を行う生物の細胞内に存在するオルガネラ。緑色の色素であるクロロフィルを持っています。
今回はUNTITLED Spaceに出展することではなく墨田区にあるURADANA Galleryで一ヵ月かけて展示します。
About the artist:
Anais-karenin is a Brazilian artist and researcher. Creating mainly sculptures, installations, videos and sound, she works from speculations around non-existence of the dual nature, by proposing a symbiotic vision between organic and artificial actions and materials, invoking animism and coexistence. During 8 years she made cross-cultural studies about herbs from folk knowledge. She studied visual arts and is currently holding a Phd in Visual Poetics by São Paulo University (Brazil) and running a Visiting Research at Waseda University (Japan).
Instagram @anaiskarenin
Anais-kareninは、日本在住のブラジル人アーティストであり、研究者。主に立体芸術、インスタレーション、ビデオアート、サウンドアートを得意とする。二元的な自然の存在を追求しながら、有機的かつ人工的な素材にも着眼点を置き、アニミズムとそれらの共存などを、作品を通じて表現する。8年間、ブラジルの民間伝承のハーブに関する研究や、異文化研究を行う。大学時代は視覚芸術を学び、現在はサンパウロ大学(ブラジル)のコンテンポラリーアート科の博士過程に在籍しながら、ビジッティング・リサーチャーとして早稲田大学(日本)に在籍中。日々、自身の研究に精を出している。
Instagram @anaiskarenin
About Sumida Art Expo:
すみだ向島EXPOは、1923年の関東大震災、1945年の東京大空襲という歴史的災禍をくぐり抜け、“長屋文化”を背景に独自の進化を遂げ続けてきた、すみだ向島を舞台にした体験型芸術祭です。向島エリアに多く残る、住居同士を板で仕切った一棟建ての集合住宅=「長屋」が戦前から育んできたユニークな生活文化 の価値を、社会が変革する今あらためて評価します。現在なお残る風景を次世代に継承していくため、芸術を通してその価値を内外に発信します。
Exhibition tour with the artist: